|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 24, No. 2, 2011, pp. 180-188
|
Bioline Code: bh11026
Full paper language: Portuguese
Document type: Special Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 24, No. 2, 2011, pp. 180-188
en |
Nursing students’ experience in a health education group: a dialogic approach
de Melo, Lucas Pereira; Canha, Bruno Gomes; Ramos, Danilo Cabral; da Silva, Kelly Cristina Lopes; Bernardo, Valéria Guimarães & Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
Abstract
Objective: To conduct a theoretical reflection on the experience of nursing students in a
group of health education, in Campinas-SP, having as theoretical and methodological
referential the Dialogical Model.
Data Synthesis: This was an experience report, conducted
in a Health Center of Southwest Health District, located in Campinas-SP, in the period from
August to December 2009. This group was divided into 04 subgroups of on average 60 users
each, being held diagnostic evaluation, identification of issues to be worked with users and
planning and execution of group dynamics. The methodology developed in the educational
activities was based on the theoretical Dialogical Model of Health Education. By means
of group dynamics three changes were promoted in the way in which health education is
thought and conducted: i) from a biologicist focus to the multidimensional apprehension of
the individual; ii) through sharing, we learn: the principle of bidirectionality; iii) to know,
not to know or do we know? The principle of symmetry.
Conclusions: The viability and
operability of the Dialogic Model for health education interventions is demonstrated.
Keywords
Health Education; Health Promotion; Primary Health Care; Community Health Nursing
|
|
pt |
A EXPERIÊNCIA DE ESTUDANTES DE ENFERMAGEM EM UM GRUPO DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE: UMA ABORDAGEM DIALÓGICA
de Melo, Lucas Pereira; Canha, Bruno Gomes; Ramos, Danilo Cabral; da Silva, Kelly Cristina Lopes; Bernardo, Valéria Guimarães & Ribeiro, Luciana Cristina dos Santos
Resumo
Objetivo: Fazer uma reflexão teórica sobre a experiência de estudantes de Enfermagem em
um grupo de educação em saúde, no município de Campinas-SP, tendo como referencial
teórico-metodológico o Modelo Dialógico.
Síntese dos Dados: Tratou-se de um relato de
experiência, realizado em um Centro de Saúde do Distrito de Saúde Sudoeste, no município
de Campinas-SP, no período de agosto a dezembro de 2009. Este Grupo foi dividido em
04 subgrupos de, em média, 60 usuários cada, sendo realizadas avaliação diagnóstica;
identificação de temáticas a serem trabalhadas com os usuários e planejamento e execução
de dinâmicas de grupo. A metodologia desenvolvida nas atividades educativas baseava-se no
referencial teórico do Modelo Dialógico de Educação em Saúde. Por meio das dinâmicas
de grupo, promoveram-se três mudanças na forma de pensar e fazer educação em saúde:
i) do enfoque biologicista à apreensão multidimensional do indivíduo; ii) ao compartilhar,
nós aprendemos: o princípio da bidirecionalidade; e iii) saber, não-saber ou sabemos? O
princípio da simetria.
Conclusão: Demonstra-se a viabilidade e operacionalidade do Modelo
Dialógico para intervenções educativas em saúde.
Palavras-chave
Educação em Saúde; Promoção da Saúde; Atenção Primária à Saúde; Enfermagem em Saúde Comunitária
|
|
© Copyright 2011 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|