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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1230
Vol. 24, No. 4, 2011, pp. 322-331
Bioline Code: bh11046
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 24, No. 4, 2011, pp. 322-331

 en The effect of an education program on the knowledge level and attitudes about Diabetes Mellitus
Gandra, Fernanda Paola de Pádua; Silva, Kellen Cristine; Castro, Cinara Fonseca; Esteves, Elizabethe Adriana & Nobre, Luciana Neri

Abstract

Objective: To evaluate the impact of an education program on the knowledge level and attitudes about diabetes in diabetic patients.
Methods: It was a before-and-after intervention study carried out in two moments: before and twelve months after implementation of the Diabetes Education Program (PED). We evaluated 23 patients with diabetes mellitus followed by two Basic Health Units from Diamantina-MG, Brazil. The data collection instrument was a semi-structured questionnaire with questions about personal data, educational level, disease definition, duration, causes, treatment, and difficulties in controlling it and the source of information on diabetes. The effect of the program on knowledge and attitudes was evaluated by comparing the number of correct answers before and after 12 months of its start, as well as changing attitudes about the disease.
Results: We observed an increase in the number of correct answers on the diabetes symptoms and complications. The same occurred on the recognition of the importance of physical activity (27%) and on the self-application of insulin (40%) for treatments. In both moments, more than 50% of subjects reported having difficulty in the treatment of diabetes, and following the diet was the most referred. Only 4% answered correctly on the causes of diabetes in both moments.
Conclusion: There was an improvement of the conceptual notions of the patients, especially on the definition of the disease, its symptoms and complications. Factors such as education level, age and income may have influenced the acquisition and incorporation of knowledge, changing it into concrete actions.

Keywords
Diabetes Mellitus; Food and Nutrition education; Knowledge; Aged

 
 pt EFEITO DE UM PROGRAMA DE EDUCAÇÃO NO NÍVEL DE CONHECIMENTO E NAS ATITUDES SOBRE O DIABETES MELLITUS
Gandra, Fernanda Paola de Pádua; Silva, Kellen Cristine; Castro, Cinara Fonseca; Esteves, Elizabethe Adriana & Nobre, Luciana Neri

Resumo

Objetivo: Avaliar o impacto de um programa de educação no conhecimento e nas atitudes sobre o diabetes em pacientes diabéticos.
Métodos: Estudo de intervenção do tipo antes e depois, realizado em dois momentos: antes e doze meses após implantação de um Programa de Educação para Diabéticos (PED). Avaliaram-se 23 portadores de diabetes mellitus atendidos por duas Unidades Básicas de Saúde da cidade de Diamantina-MG, Brasil. O instrumento de coleta de dados foi um questionário semiestruturado contendo questões sobre dados pessoais, grau de escolaridade, definição da doença, duração, causas, tratamento, dificuldades no controle e fonte da informação sobre o diabetes. O efeito do programa sobre o conhecimento e atitudes foi avaliado comparando-se o número de respostas corretas referidas antes e após 12 meses de seu início, assim como mudança de atitude sobre a doença.
Resultados: Observou-se um aumento do número de respostas corretas sobre os sintomas e complicações do diabetes. O mesmo ocorreu em relação ao reconhecimento da importância da atividade física (27%) e da autoaplicação de insulina (40%) para os tratamentos. Em ambos os momentos, mais de 50% dos indivíduos afirmaram ter dificuldade no tratamento do diabetes, sendo o seguimento da dieta, a mais citada. Apenas 4% responderam de forma correta sobre as causas do diabetes nos dois momentos.
Conclusão: Houve melhora das noções conceituais dos pacientes, especialmente sobre a definição da doença, seus sintomas e complicações. Fatores como o grau de escolaridade, a idade e a renda podem ter influenciado na aquisição e incorporação de conhecimento, transformando-o em atitudes concretas.

Palavras-chave
Diabetes Mellitus; Educação Alimentar e Nutricional; Conhecimento; Idoso

 
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