|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 59-64
|
Bioline Code: bh12010
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 59-64
en |
Knowledge and interest in Public Health: opinions of undergraduate students in Physical Therapy
Rodrigues, José Erickson; Gomes, Cid André Fidelis de Paula; Filho, Almir Vieira Dibai; Nascimento, Millena Victor; de Souza, Júlio Cezar Carvalho & Pontes-Barros, Juliana Fonseca
Abstract
Objective:To analyze the opinions of undergraduate students in Physical Therapy on
acquired knowledge and interest in the study of Public Health. Methods:This is a crosssectional
and qualitative study conducted in a private higher education institution, in
Maceió-AL, Brazil, from June to December 2010. It comprised students from 5th and 10th
period, which were allocated by convenience sampling, resulting in a final sample of 40
students with 20 students from each period. Later, each student was individually interviewed
in a private, lit, air conditioned place, without time limit, being collected through a digital
voice recorder the answers to the following questions: “How do you judge your knowledge
about Public Health?” and “What is your interest in the study of Public Health?”. Collective
subject discourse was used to analysis of qualitative variables. Results: Students considered
their knowledge of Public Health as “limited”. Regarding their interest, the students in 5th
period declared “little interest”, while the academics of the 10th period reported themselves
as “very interested”. Conclusions:From the point of view of undergraduate students in
Physical Therapy, their knowledge about Public Health is limited. Interest in the study of
Public Health is greater among the academics closer to graduation.
Keywords
Curriculum; Public Health; Education
|
|
pt |
CONHECIMENTO E INTERESSE EM SAÚDE PÚBLICA: OPINIÕES DOS ALUNOS DE GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA
Rodrigues, José Erickson; Gomes, Cid André Fidelis de Paula; Filho, Almir Vieira Dibai; Nascimento, Millena Victor; de Souza, Júlio Cezar Carvalho & Pontes-Barros, Juliana Fonseca
Resumo
Objetivo: Analisar as opiniões dos estudantes de graduação em Fisioterapia sobre o
conhecimento adquirido e o interesse no estudo da Saúde Pública. Métodos: Trata-se de um
estudo transversal e qualitativo realizado em uma instituição de ensino superior de Maceió
– Alagoas, Brasil, entre junho e dezembro de 2010. Foram incluídos estudantes do 5º e 10º
período, alocados através de amostragem por conveniência, resultando numa amostra final
de 40 estudantes, com 20 alunos de cada período citado Posteriormente, cada aluno foi
entrevistado individualmente em local reservado, iluminado, climatizado e sem limite de
tempo, sendo coletadas por meio do gravador de voz digital as respostas para os seguintes
questionamentos: “Como você julga o seu conhecimento acerca da Saúde Pública?” e “Qual
o seu interesse no estudo da Saúde Pública?”. Empregou-se o discurso do sujeito coletivo
para análise das variáveis qualitativas. Resultados: Os acadêmicos consideraram o seu
conhecimento acerca da Saúde Pública como “limitado”. No que diz respeito ao interesse,
os alunos do 5o período afirmaram apresentar “pouco interesse”, enquanto os do 10º período
relataram “bastante interesse”. Conclusão: De acordo com as opiniões dos alunos de
graduação em Fisioterapia, existe uma limitação no conhecimento dos mesmos acerca da
Saúde Pública. Observa-se maior interesse no estudo da Saúde Pública pelos acadêmicos
mais próximos da conclusão do curso.
Palavras-chave
Currículo; Saúde Pública; Educação
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|