|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 65-70
|
Bioline Code: bh12011
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 65-70
pt |
Expectativas profissionais dE alunos dE curso técnico em saúde bucal
Junior, José Ferreira Lima; Dantas, Lívia Lopes Fonteles Serrano; Machado, Caroline Antero & Marcelo, Maria Elisa Machado Ferreira
Resumo
Objetivo: Identificar as expectativas dos alunos do curso Técnico em Saúde Bucal (TSB),
da Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP-CE), em relação ao futuro profissional. Métodos:
Pesquisa quantitativa, transversal e descritiva, realizada com alunos das sete turmas do Curso
de TSB da ESP-CE. A coleta de dados, realizada entre março e abril de 2011, ocorreu por
meio da aplicação de questionário semiestruturado, o qual abordava o perfil profissional dos
participantes, suas expectativas em relação ao mercado de trabalho e ao exercício profissional.
Realizou-se análise estatística com significância de 0,05. Resultados: Foram entrevistados
154 alunos, dos quais 96,1% (148) eram mulheres, com idade média de 32,9 (±7,3) anos.
A maioria (93,8%; N=120) concluiu o Ensino Médio e 71,1% (N=108) eram registrados
no Conselho Regional de Odontologia. Sobre a inserção no mercado de trabalho, 42,9%
(N=66) acreditavam que seria satisfatória, e 58% (N=87) que ocorreria no serviço público.
O maior obstáculo referido pelos sujeitos sobre a inserção do TSB no mercado de trabalho
foi a dificuldade de contratação (45,5%; N=70). Quando solicitado que pontuassem algumas
ações que desempenhariam como TSB, 82,2% (N=125) citaram ações clínicas e coletivas.
A maioria (96%; N=145) afirmou sentir-se segura para atuar como TSB. Conclusão: As
expectativas dos alunos em relação ao futuro profissional foram positivas. Entretanto, fazse
necessário o desenvolvimento de mais pesquisas nessa área para que a profissão de TSB
tenha respaldo cada vez maior no mercado de trabalho.
Palavras-chave
Saúde Bucal; Auxiliares de Odontologia; Estudantes
|
|
en |
Professional expectations of students of the oral health technician course
Junior, José Ferreira Lima; Dantas, Lívia Lopes Fonteles Serrano; Machado, Caroline Antero & Marcelo, Maria Elisa Machado Ferreira
Abstract
Objective: To identify the expectations of students enrolled in the oral health technician course
conducted by the School of Public Health of Ceará, about their professional future. Methods:
This work presents a quantitative, cross-sectional descriptive study held with students of
seven classes in dental hygiene course conducted by the School of Public Health. Data
collection was conducted between March and April 2011, through the application of a semistructured
questionnaire, which addressed the professional profile of the participants, their
expectations about the labor market and the profession. Statistical analysis was performed
with a degree of significance of 0.05.Results:154 students were interviewed, of whom 96.1%
were women, mean age of 32.9 (± 7.3) years. Most (93.8%, N = 120) graduated from high
school and 71.1% (N = 108) were registered at the Regional Council of Dentistry. Regarding
their insertion in the labor market, 42.9% believed it would be satisfactory and 58% that
it would occur in public service. The biggest obstacle mentioned by the subjects about the
insertion of oral health technicians in the labor market was the difficulty of hiring (45.5%).
When asked to punctuate some actions that they would play as TSB, 82.2% cited clinical
and collective actions. The majority (96%) claimed to feel safe to act as TSB. Conclusion:
The students’ expectations regarding their professional future are positive. However, it is
necessary to develop further research in this area, so that the profession has a growing
support within the labor market.
Keywords
Oral Health; Dental Auxiliaries; Students
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|