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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 80-85
Bioline Code: bh12013
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 80-85

 en Interdisciplinary practice on PET-SAÚDE for public school teachers
de Almeida, Kelly Alves; Nuto, Lara Teixeira Soares; de Oliveira, Giselle Cavalcante; Holanda, Flora Elizabeth Bellatrix de Pitombeira e Nogueira; de Freitas, Beliza Mara Rodrigues & de Almeida, Magda Moura

Abstract

Objectives: To explore the health status of public school teachers from the perspective of the physiotherapist and the speech pathologist, in order to develop and implement a proposal of preventive intervention for this population, through self-care measures carried out in groups. Methods: This is a research - action qualitative study, with the completion of six meetings that took place fortnightly, lasting 45 minutes in average, covering physical therapy and speech therapy self-care. At the first meeting, a questionnaire was applied to collect personal and professional data and variables: physical therapy, pain sites, seated posture permanence, speech therapy, annoyance in their voice, throat exams, water intake, strategies to maintain the order in the classroom. The sample consisted on 12 teachers linked to a public elementary school in Fortaleza-CE, Brazil. Results:All teachers made complaints about pain in the body and the types of pain most frequently reported were burning and stabbing. The majority (83.3%) reported never been submitted to physical therapy to relieve symptoms. In respect to speech complaints, 91.6% (11) of the study group reported discomfort in his voice and only one has held speech therapy, for six months.Conclusions:Integral, intersectional and interdisciplinary actions are needed, in order to prevent and early detect and treat physical or speech disorders that are characteristic of the profession. Group work proved to be a rich in possibilities tool.

Keywords
Occupational Health; Faculty; Health Promotion

 
 pt PRÁTICA DA INTERDISCIPLINARIDADE DO PETSAÚDE COM PROFESSORES DA ESCOLA PÚBLICA
de Almeida, Kelly Alves; Nuto, Lara Teixeira Soares; de Oliveira, Giselle Cavalcante; Holanda, Flora Elizabeth Bellatrix de Pitombeira e Nogueira; de Freitas, Beliza Mara Rodrigues & de Almeida, Magda Moura

Resumo

Objetivos: Explorar a situação de saúde dos professores de escolas públicas, sob a ótica do fisioterapeuta e do fonoaudiólogo, para a elaboração e aplicação de proposta de intervenção preventiva para esta população, através de medidas de autocuidado executadas em grupos. Métodos: Trata-se de um estudo qualitativo do tipo pesquisa-ação, com a realização de seis encontros que ocorriam quinzenalmente, com duração média de 45 minutos, abordando exercícios fisioterápicos e fonoaudiológicos de autocuidado. No primeiro encontro, foi aplicado um questionário de avaliação que interrogava dados pessoais e profissionais, e as variáveis: tratamento fisioterápico, locais de dor, permanência de postura sentada, tratamento fonoaudiológico, incômodo na voz, exame laringológico, ingestão de água, estratégias para manter a ordem em sala de aula. A amostra constituiu-se de 12 professores vinculados a uma escola municipal de ensino fundamental no município de Fortaleza-CE, Brasil. Resultados: Todos os professores apresentaram queixas de dor no corpo e os tipos de dores mais relatadas foram queimação e pontada. A maioria (83,3%) relatou nunca ter feito tratamento fisioterápico para alívio dos sintomas. No que diz respeito às queixas fonoaudiológicas, 91,6% (11) do grupo estudado relatou incômodo na voz e apenas um realizou terapia fonoaudiológica, por seis meses. Conclusões: São necessárias ações integrais, intersetoriais e interdisciplinares com a finalidade de prevenir, detectar precocemente e intervir em distúrbios fisioterápicos ou fonoaudiólogicos característicos da profissão. O trabalho em grupo mostrou-se uma ferramenta rica em possibilidades.

Palavras-chave
Saúde do Trabalhador; Docentes; Promoção da Saúde

 
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