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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 80-85
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Bioline Code: bh12013
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 80-85
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Interdisciplinary practice on PET-SAÚDE for public school teachers
de Almeida, Kelly Alves; Nuto, Lara Teixeira Soares; de Oliveira, Giselle Cavalcante; Holanda, Flora Elizabeth Bellatrix de Pitombeira e Nogueira; de Freitas, Beliza Mara Rodrigues & de Almeida, Magda Moura
Abstract
Objectives: To explore the health status of public school teachers from the perspective of the
physiotherapist and the speech pathologist, in order to develop and implement a proposal
of preventive intervention for this population, through self-care measures carried out in
groups. Methods: This is a research - action qualitative study, with the completion of six
meetings that took place fortnightly, lasting 45 minutes in average, covering physical therapy
and speech therapy self-care. At the first meeting, a questionnaire was applied to collect
personal and professional data and variables: physical therapy, pain sites, seated posture
permanence, speech therapy, annoyance in their voice, throat exams, water intake, strategies
to maintain the order in the classroom. The sample consisted on 12 teachers linked to a
public elementary school in Fortaleza-CE, Brazil. Results:All teachers made complaints
about pain in the body and the types of pain most frequently reported were burning and
stabbing. The majority (83.3%) reported never been submitted to physical therapy to relieve
symptoms. In respect to speech complaints, 91.6% (11) of the study group reported discomfort
in his voice and only one has held speech therapy, for six months.Conclusions:Integral,
intersectional and interdisciplinary actions are needed, in order to prevent and early detect
and treat physical or speech disorders that are characteristic of the profession. Group work
proved to be a rich in possibilities tool.
Keywords
Occupational Health; Faculty; Health Promotion
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PRÁTICA DA INTERDISCIPLINARIDADE DO PETSAÚDE COM PROFESSORES DA ESCOLA PÚBLICA
de Almeida, Kelly Alves; Nuto, Lara Teixeira Soares; de Oliveira, Giselle Cavalcante; Holanda, Flora Elizabeth Bellatrix de Pitombeira e Nogueira; de Freitas, Beliza Mara Rodrigues & de Almeida, Magda Moura
Resumo
Objetivos: Explorar a situação de saúde dos professores de escolas públicas, sob a ótica do
fisioterapeuta e do fonoaudiólogo, para a elaboração e aplicação de proposta de intervenção
preventiva para esta população, através de medidas de autocuidado executadas em grupos.
Métodos: Trata-se de um estudo qualitativo do tipo pesquisa-ação, com a realização de seis
encontros que ocorriam quinzenalmente, com duração média de 45 minutos, abordando
exercícios fisioterápicos e fonoaudiológicos de autocuidado. No primeiro encontro, foi
aplicado um questionário de avaliação que interrogava dados pessoais e profissionais, e as
variáveis: tratamento fisioterápico, locais de dor, permanência de postura sentada, tratamento
fonoaudiológico, incômodo na voz, exame laringológico, ingestão de água, estratégias para
manter a ordem em sala de aula. A amostra constituiu-se de 12 professores vinculados a uma
escola municipal de ensino fundamental no município de Fortaleza-CE, Brasil. Resultados:
Todos os professores apresentaram queixas de dor no corpo e os tipos de dores mais relatadas
foram queimação e pontada. A maioria (83,3%) relatou nunca ter feito tratamento fisioterápico
para alívio dos sintomas. No que diz respeito às queixas fonoaudiológicas, 91,6% (11) do
grupo estudado relatou incômodo na voz e apenas um realizou terapia fonoaudiológica, por
seis meses. Conclusões: São necessárias ações integrais, intersetoriais e interdisciplinares
com a finalidade de prevenir, detectar precocemente e intervir em distúrbios fisioterápicos
ou fonoaudiólogicos característicos da profissão. O trabalho em grupo mostrou-se uma
ferramenta rica em possibilidades.
Palavras-chave
Saúde do Trabalhador; Docentes; Promoção da Saúde
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