|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 2, 2012, pp. 228-234
|
Bioline Code: bh12034
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 2, 2012, pp. 228-234
en |
School hearing health actions in the municipality of Sobral- CE: perception of speech therapists
Correia, Rafaela Bezerra Façanha & Coelho, Joyce Monte Silva
Abstract
Objective: To evaluate the school hearing health actions developed in the Listen Sobral
Project. Methods: Qualitative study, conducted at the Department of Hearing Health Care
(SASA) of the city of Sobral - CE, Brazil, from April to June, 2010. Study participants were the
Listen Sobral Project’s coordinator and four speech therapists attending Multidisciplinary
Residency in Family Health, working in partnership with the project. Data collection was
performed through semi-structured interviews, adopting the technique of content analysis
according to the convergence of speech, in which the categories emerged: school hearing
health actions; benefits from the actions; difficulties in developing the actions; and changes
for improvement in the actions. Results: According to discourse of speech therapists, one
realizes that school hearing health actions are developed centered on health promotion,
prevention and early identification of hearing loss. However, weak points were identified,
especially regarding the teacher training; partnership between school and speech therapists;
ear, nose and throat care; and suitable facilities. Conclusion: School hearing health actions
have become part of reality in the city of Sobral, although not yet fully at the present time.
It is therefore necessary to maintain these actions, but with some changes toward the
elaboration of a more organized structure, in order to promote care of superior quality for
school children.
Keywords
Hearing; School Health; Health Promotion
|
|
pt |
AÇÕES EM SAÚDE AUDITIVA ESCOLAR NO MUNICÍPIO DE SOBRAL-CE: PERCEPÇÃO DE FONOAUDIÓLOGOS
Correia, Rafaela Bezerra Façanha & Coelho, Joyce Monte Silva
Resumo
Objetivo: Analisar as ações em saúde auditiva escolar desenvolvidas no Projeto Escuta
Sobral. Métodos: Estudo do tipo qualitativo, realizado no Serviço de Atenção à Saúde
Auditiva (SASA) do Município de Sobral – Ceará, Brasil, no período de abril a junho de 2010.
Participaram a coordenadora do projeto Escuta Sobral e quatro fonoaudiólogas da Residência
Multiprofissional em Saúde da Família, que atuam em parceria com o projeto. A coleta de
dados realizou-se através de uma entrevista semiestruturada, adotando a técnica de análise
de conteúdo, de acordo com a convergência das falas, nas quais emergiram as categorias:
ações em saúde auditiva do escolar; benefícios das ações; dificuldades no desenvolvimento
das ações e mudanças para aperfeiçoar as ações. Resultados: De acordo com o discurso das
fonoaudiólogas, percebe-se que há o desenvolvimento de ações em saúde auditiva escolar
centralizadas na promoção à saúde, prevenção e identificação precoce de perda auditiva.
No entanto, pontos falhos foram apontados, principalmente em relação à capacitação dos
professores, parceria fonoaudiólogo e escola, atendimento otorrinolaringológico e espaço
físico adequado. Conclusão: As ações em saúde auditiva escolar fazem parte da realidade do
município de Sobral, embora, neste momento, ainda não plenamente. É necessário, portanto,
a continuação destas ações, porém com algumas modificações quanto à elaboração de uma
estrutura mais organizada, no intuito de possibilitar um atendimento de melhor qualidade
aos escolares.
Palavras-chave
Audição; Saúde Escolar; Promoção da Saúde
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|