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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 3, 2012, pp. 255-260
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Bioline Code: bh12039
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 3, 2012, pp. 255-260
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PARÂMETROS ASSISTENCIAIS EM SAÚDE BUCAL: COMPARAÇÃO ENTRE DUAS PROGRAMAÇÕES DO ATENDIMENTO CLÍNICO NO SERVIÇO PÚBLICO
Garbin, Artênio José Ísper; Garbin, Cléa Adas Saliba; Moimaz, Suzely Adas Saliba; Rovida, Tânia Adas Saliba & Diniz, Diego Garcia
Resumo
Objetivo: Comparar duas formas de programação do atendimento clínico odontológico de
equipes de saúde bucal (ESB) inseridas na estratégia de saúde da família em relação aos seus
aspectos produtivos assistenciais. Métodos: Duas ESB executaram, concomitantemente,
duas metodologias de atendimento clínico: o parâmetro recomendado pela portaria do
Ministério da Saúde Nº 1101 de 2002, que estabelece 03 consultas por hora (c/h) por equipe
e um modelo Teste, com 02 c/h, sendo cada método aplicado por um período de 615 horas.
Os dados quantitativos foram coletados através das planilhas de produção diária das ESB,
em que constavam os seguintes itens: quantidade de consultas (iniciadas, de manutenção
e de urgência), número de procedimentos executados, consumo de material e ciclos de
esterilização. Os mesmos foram comparados entre os modelos e avaliados estatisticamente,
através do programa ÍBioestat 5.0, aplicando-se o Teste t pareado (p<0,05). Resultados:
No método Ministerial e no Teste, foram realizadas, respectivamente, 288 e 365 primeiras
consultas, 921 e 686 consultas de manutenção, 167 e 172 consultas de urgência, com 469
e 110 faltas de pacientes, finalizando 212 e 327 tratamentos e executando 2501 e 3046
procedimentos. Dos onze itens de consumo analisados, cinco foram utilizados em menor
quantidade no modelo Teste: luvas (9%), anestésico (38%), agulha anestésica (34%), fio
agulhado (24%) e sugador (11%), enquanto os 06 restantes tiveram consumos semelhantes
entre os modelos. Conclusão: O modelo Teste revelou-se mais produtivo e econômico.
Palavras-chave
Serviços de Saúde; Saúde da Família; Saúde Bucal; Eficiência Organizacional
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Oral health care parameters: comparison between two methods of scheduling clinical dental care in the public service
Garbin, Artênio José Ísper; Garbin, Cléa Adas Saliba; Moimaz, Suzely Adas Saliba; Rovida, Tânia Adas Saliba & Diniz, Diego Garcia
Abstract
Objective: To compare two forms of scheduling clinical dental care for the oral health teams
(OHT) included in the strategy of family health, regarding productive aspects of assistance.
Methods: Two OHT worked concurrently, using two methods of clinical care: the parameter
recommended by the Ministry of Health Ordinance No. 1101, 2002, which establishes 03
dental visits per hour (c/h) per team, and a Testing model, with 02 c/h, being each method
applied for a period of 615 hours. The quantitative data was collected in OHTs’ daily
production spreadsheets, covering the following items: the number of dental visits (initial,
for maintenance and for emergency procedures), procedures performed, consumption of
material and sterilization cycles. Data was compared and statistically analyzed through the
BioStat 5.0 by applying the paired t-test (p <0.05). Results: Under the Ministerial method
and the Testing model, were performed, respectively, 288 and 365 first dental visits, 921 and
686 return dental visits, 167 and 172 emergency dental attendances, with 469 and 110 fouls,
212 and 327 treatments were finished and 2501 and 3046 dental procedures were realized.
Among eleven analyzed consumables, five were consumed in smaller quantities in the Testing
model: gloves (9%), anesthesia (38%), anesthetic needle (34%), suture material (24%)
and aspirators (11%), while the six remaining items presented similar consumption rates
between the two models. Conclusions: The testing model revealed to be more productive and
economical.
Keywords
Health Service; Family Health; Oral Health; Efficiency Organizational
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