|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 4, 2012, pp. 405-412
|
Bioline Code: bh12058
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 4, 2012, pp. 405-412
en |
EFFECT OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SELFCONCEPT AND FAMILY RELATIONSHIPS ON PEER BULLYING
Sevda, Arslan & Sevim, Savaser
Abstract
Objective: To determine the role of high school students in the cycle of bullying, their selfconcept
and the effect of family characteristics associated with the bullying.Methods:
We conducted a descriptive, comparative and correlational study. The survey data were
collected in the largest province of Turkey, Istanbul, with 1670 students in ninth and tenth
grades in six (2 regular, 2 occupational and 2 private) high schools, chosen to represent
the types of schools affiliated to Ministry of Education. Data were collected through four
different data collection tools: Multidimensional Scale of Peer Victimization, Self-Concept
Scale Piers-Harris Children’s, Family Assessment Device and a personal information form.
Results:According to the Victimization Scale, 17% of students were in the cycle of bullying
(5.3% of aggressors, victims of 5.9%, 5.8% both aggressors as victims). The bullying was
significantly more common in the mother-father separated group, in the group that had
witnessed violence between family members and those who had been treated violently by
family members. Bullying was significantly lower in students with healthy families compared
with those who do not have healthy families and students with high average score on the selfconcept
compared to those with low average score. Conclusions:This study shows the need
to implement effective measures to prevent bullying in schools. Based on the results of the
study, it should be emphasized that education can be directed to families through programs to
prevent bullying. The focus of the implementation can be concentrated on the effect of family
relations on students’ behavior. The existing programs of bullying prevention can be directed
to increase the level of self-esteem of students with low self-esteem, because they are more
likely to become involved in bullying incidents.
Keywords
Bullying; Crime Victim; Self Concept; Family Relations; Education; Primary and Secondary
|
|
pt |
Efeito do auto-conceito de alunos do ensino médio e das relações familiares no bullying entre pares
Sevda, Arslan & Sevim, Savaser
Resumo
Objetivo: Determinar o papel de estudantes do ensino médio no ciclo de bullying, seu
auto-conceito e o efeito de características associadas com a família no bullying. Métodos:
Foi realizado um estudo descritivo, comparativo e correlacional. Os dados da pesquisa
foram coletados na maior província da Turquia, Istambul, com 1670 estudantes nas nona e
décima séries em seis (2 regulares, 2 ocupacionais e 2 privadas) escolas de ensino médio,
escolhidas para representar os tipos de escolas afiliadas ao Ministério da Educação. Os
dados foram coletados por meio de quatro diferentes ferramentas de coleta de dados: Escala
Multidimensional da Vitimização por pares, Escala de Auto-Conceito de Piers-Harris para
a Infância, Dispositivo de Avaliação Familiar e um formulário de informação pessoal.
Resultados:De acordo com a Escala de Vitimização, 17% dos alunos estavam no ciclo de
bullying (5,3% de agressores, 5,9% de vítimas, 5,8% tanto de agressores como de vítimas).
O bullying foi significativamente mais comum no grupo mãe-pai separado, no grupo que
tinha testemunhado a violência entre membros da família e nos que tinham sido tratados
violentamente por membros da família. Bullying foi significativamente menor nos alunos
com famílias saudáveis em comparação com aqueles que não têm famílias sãs e em estudantes
com alta pontuação média no auto-conceito, em comparação com aqueles com baixa
pontuação média. Conclusões: Esta pesquisa apresenta a necessidade de implementação
de medidas efetivas para prevenir o bullying nas escolas. Com base nos resultados obtidos
do estudo, deve-se enfatizar que a educação pode ser direcionado às famílias, através de
programas de prevenção do bullying. O foco da implementação pode ser concentrado sobre o
efeito das relações familiares sobre os comportamentos dos alunos. Os programas existentes
de prevenção do bullying podem ser direcionados para aumentar o nível de auto-estima dos
alunos com baixa auto-estima, pelo fato de eles serem mais prováveis a se verem envolvidos
em incidentes de bullying.
Palavras-chave
Bullying; Vítimas de Crime; Auto-Imagem; Relações Familiares; Ensino Fundamental e Médio
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|