search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 4, 2012, pp. 405-412
Bioline Code: bh12058
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 4, 2012, pp. 405-412

 en EFFECT OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SELFCONCEPT AND FAMILY RELATIONSHIPS ON PEER BULLYING
Sevda, Arslan & Sevim, Savaser

Abstract

Objective: To determine the role of high school students in the cycle of bullying, their selfconcept and the effect of family characteristics associated with the bullying.Methods: We conducted a descriptive, comparative and correlational study. The survey data were collected in the largest province of Turkey, Istanbul, with 1670 students in ninth and tenth grades in six (2 regular, 2 occupational and 2 private) high schools, chosen to represent the types of schools affiliated to Ministry of Education. Data were collected through four different data collection tools: Multidimensional Scale of Peer Victimization, Self-Concept Scale Piers-Harris Children’s, Family Assessment Device and a personal information form. Results:According to the Victimization Scale, 17% of students were in the cycle of bullying (5.3% of aggressors, victims of 5.9%, 5.8% both aggressors as victims). The bullying was significantly more common in the mother-father separated group, in the group that had witnessed violence between family members and those who had been treated violently by family members. Bullying was significantly lower in students with healthy families compared with those who do not have healthy families and students with high average score on the selfconcept compared to those with low average score. Conclusions:This study shows the need to implement effective measures to prevent bullying in schools. Based on the results of the study, it should be emphasized that education can be directed to families through programs to prevent bullying. The focus of the implementation can be concentrated on the effect of family relations on students’ behavior. The existing programs of bullying prevention can be directed to increase the level of self-esteem of students with low self-esteem, because they are more likely to become involved in bullying incidents.

Keywords
Bullying; Crime Victim; Self Concept; Family Relations; Education; Primary and Secondary

 
 pt Efeito do auto-conceito de alunos do ensino médio e das relações familiares no bullying entre pares
Sevda, Arslan & Sevim, Savaser

Resumo

Objetivo: Determinar o papel de estudantes do ensino médio no ciclo de bullying, seu auto-conceito e o efeito de características associadas com a família no bullying. Métodos: Foi realizado um estudo descritivo, comparativo e correlacional. Os dados da pesquisa foram coletados na maior província da Turquia, Istambul, com 1670 estudantes nas nona e décima séries em seis (2 regulares, 2 ocupacionais e 2 privadas) escolas de ensino médio, escolhidas para representar os tipos de escolas afiliadas ao Ministério da Educação. Os dados foram coletados por meio de quatro diferentes ferramentas de coleta de dados: Escala Multidimensional da Vitimização por pares, Escala de Auto-Conceito de Piers-Harris para a Infância, Dispositivo de Avaliação Familiar e um formulário de informação pessoal. Resultados:De acordo com a Escala de Vitimização, 17% dos alunos estavam no ciclo de bullying (5,3% de agressores, 5,9% de vítimas, 5,8% tanto de agressores como de vítimas). O bullying foi significativamente mais comum no grupo mãe-pai separado, no grupo que tinha testemunhado a violência entre membros da família e nos que tinham sido tratados violentamente por membros da família. Bullying foi significativamente menor nos alunos com famílias saudáveis em comparação com aqueles que não têm famílias sãs e em estudantes com alta pontuação média no auto-conceito, em comparação com aqueles com baixa pontuação média. Conclusões: Esta pesquisa apresenta a necessidade de implementação de medidas efetivas para prevenir o bullying nas escolas. Com base nos resultados obtidos do estudo, deve-se enfatizar que a educação pode ser direcionado às famílias, através de programas de prevenção do bullying. O foco da implementação pode ser concentrado sobre o efeito das relações familiares sobre os comportamentos dos alunos. Os programas existentes de prevenção do bullying podem ser direcionados para aumentar o nível de auto-estima dos alunos com baixa auto-estima, pelo fato de eles serem mais prováveis a se verem envolvidos em incidentes de bullying.

Palavras-chave
Bullying; Vítimas de Crime; Auto-Imagem; Relações Familiares; Ensino Fundamental e Médio

 
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil