|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 25-32
|
Bioline Code: bh12078
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 25-32
pt |
A PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO SOBRE A ATUAÇÃO DO “DOUTOR PALHAÇO” EM UM HOSPITAL UNIVERSITÁRIO
Mota, Gabriela Maia; Mota, Daniel Magalhães Coutinho; Machado, Márcia Maria Tavares; Arrais, Rebecca Holanda; de Oliveira, Carla Pires Vieira; Salgado, Melissa do Santos; de Souza, Miliany Michelly Barreto & William, Lorena de Holanda
Resumo
Objetivos: Compreender como os estudantes percebem a humanização da saúde, bem
como as contribuições do Projeto Y “doutores-palhaços” na formação acadêmica e na
rotina hospitalar, identificando a relevância do grupo neste meio na construção de novos
paradigmas. Métodos: Estudo envolveu dimensão qualitativa, com participação de
acadêmicos de medicina/psicologia e estagiários da enfermaria pediátrica de um Hospital
Universitário, Fortaleza – CE, Brasil. Foram realizadas, no período de março a julho de
2009, dez entrevistas individuais gravadas e transcritas na íntegra que foram analisadas por
rede interpretativa, composta pelas categorias: conhecendo o Projeto Y: diferentes formas
percebidas; atuação do Projeto Y no ambiente hospitalar: a percepção dessa estratégia na
visão dos espectadores; a humanização na saúde: o olhar do futuro profissional. O referencial
interpretativo contempla concepções relativas a atividades de promoção à saúde, embasadas
na humanização da assistência, desempenhadas por estudantes de graduação em formação.
Resultados: Os estudantes conheceram o Projeto Y a partir da observação das atividades
realizadas nas enfermarias e ao perceberem os sorrisos das crianças durante a integração com
os palhaços. Relatam que as visitas diminuem o estresse das crianças, dos acompanhantes e
auxiliam na recuperação dos doentes, atua também na formação humanizada do profissional
de saúde, considerada essencial, e contribui para a prática da multidisciplinaridade.
Conclusões: Os entrevistados acreditam que o Projeto Y pode influenciar positivamente na
formação do profissional de saúde, ampliando a prática interdisciplinar e proporcionando
alívio à dor integral do paciente. Dessa forma, aprimora a comunicação daqueles que
partilham o ambiente hospitalar e alivia o sofrimento humano.
Palavras-chave
Terapia pela Arte; Humanização da Assistência; Comunicação; Educação Médica
|
|
en |
Ungraduate students view on the presence of clown-doctors at the University Hospital
Mota, Gabriela Maia; Mota, Daniel Magalhães Coutinho; Machado, Márcia Maria Tavares; Arrais, Rebecca Holanda; de Oliveira, Carla Pires Vieira; Salgado, Melissa do Santos; de Souza, Miliany Michelly Barreto & William, Lorena de Holanda
Abstract
Objectives: To understand how students perceive the humanization of health, as well as the
contributions of Project Y “clown doctors” in academic and hospital routine, identifying
the relevance of this group through the construction of new paradigms. Methods: The
study involved qualitative dimension, with the participation of medical students / interns
in psychology and pediatric ward from a university hospital in Fortaleza - CE, Brazil.
From March to July 2009, ten interviews were performed, recorded and fully transcribed
and analyzed by interpretative network, comprising the categories: knowing the Project Y:
different forms cognizable; role of Project Y in the hospital environment: the perception of this
strategy in view of the spectators; humanization in health: the look of the future professional.
The interpretive framework includes concepts related to health promotion activities, based
in the humanization of care performed by graduate students in training. Results: Students
have known Project Y from the observation of the activities performed in the infirmaries and
to realize the smiles of children during the integration with the clowns. Reported that the
visits, as well as diminishing the stress of children, caregivers and assist in the recovery of
patients, also act in humane training of health professionals and contributes to the practice
of multidisciplinarity. Conclusions: The respondents believe that Project Y can positively
influence the training of health professionals, expanding interdisciplinary practice and
providing complete pain relief of the patient. Thus, enhances communication of those who
share the hospital environment and relieve human suffering.
Keywords
Art Therapy; Humanization of Assistance; Communication; Education; Medical
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|