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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 70-75
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Bioline Code: bh12083
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 70-75
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Health promotion of families of deaf children
Frota, Mirna Albuquerque; do Amaral, Larissa Cipião Gurgel; Nobre, Caroline Soares & Barbosa, Priscilla Mayara Estrela
Abstract
Objective: To investigate the impact of hearing loss in the family dynamics of the deaf
child; identify the family’s knowledge about deafness, understand how parents experience
the diagnosis and treatment of child with hearing impairment. Methods: The study has a
qualitative approach developed at the Center for Integrated Medical Care - NAMI, attached
to the University of Fortaleza - UNIFOR located in Fortaleza - CE, Brazil. The participants
were six mothers of children with hearing impairment. Data collection was carried out
through participant observation and semi-structured interview. The Thematic Analysis of
Bardin was used for processing the data. Results: After coding, some categories emerged
from the discourse: Misinformation of Hearing Loss; impact of the discovery of hearing
loss, caregivers and facilitators of the development of the deaf children. Conclusion: The
birth of a deaf child alters the previous family balance, causing specific problems, such
as the communication barrier, whose solution is related to how to handle the situation. It
is necessary to promote changes, emphasizing the involvement of caregivers and loved
as facilitators of deaf child’s development. In Phonoaudiology, this attitude represents
discovering new ways to identify the need for the subject, which requires strategies that
value their opinion, allowing the expression of expectations, perceptions, representations
and feelings.
Keywords
Hearing Loss; Disabled Persons; Health promotion; Child Health
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PROMOÇÃO DA SAÚDE DE FAMÍLIAS DE CRIANÇAS SURDAS
Frota, Mirna Albuquerque; do Amaral, Larissa Cipião Gurgel; Nobre, Caroline Soares & Barbosa, Priscilla Mayara Estrela
Resumo
Objetivos: Investigar o impacto da perda auditiva na dinâmica familiar da criança surda,
identificando o conhecimento da família sobre a surdez e compreendendo o modo como
os pais vivenciam o diagnóstico e o tratamento do filho com surdez. Métodos: Estudo
com abordagem qualitativa desenvolvido no Núcleo de Atenção Médica Integrada –
NAMI, vinculado à Universidade de Fortaleza – UNIFOR, localizado em Fortaleza-CE,
Brasil. Participaram do estudo seis mães de crianças com deficiência auditiva. A coleta de
dados realizou-se mediante observação participante e entrevista semiestruturada. Para o
processamento dos dados, foi utilizada a Análise Temática de Bardin. Resultados: Após
codificação emergiram dos discursos as categorias: desinformação da perda auditiva;
impacto da descoberta da perda auditiva; dificuldade de se comunicar com o filho;
necessidade de compreensão no âmbito familiar. Conclusão: O nascimento de um filho
Surdo altera o equilíbrio anterior da família, gerando problemas específicos, como a barreira
comunicativa, cuja solução está relacionada ao como lidar com a situação. É necessária a
promoção de mudanças, enfatizando a participação dos entes como cuidadores e facilitadores
do desenvolvimento da criança Surda. Na Fonoaudiologia, essa atitude representa descobrir
novas maneiras de identificar o necessário para o sujeito. Requer estratégias que valorizem
a opinião destes, viabilizando a expressão de expectativas, percepções, representações e
sentimentos.
Palavras-chave
Perda Auditiva; Pessoas com Deficiência; Promoção da Saúde; Saúde da Criança
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