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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 96-103
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Bioline Code: bh12087
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 96-103
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Family health program user: knowledge and satisfaction about user embracement
de Sá, Saulo Lacerda Borges; Mattos, Raquel Rodrigues; Pinheiro, Vitor Lima; Pequeno, Lucianna Leite & Diógenes, Maria Albertina Rocha
Abstract
Objective: To assess the knowledge and satisfaction of users of a Basic Health Unit about
the strategy of embracement. Methods: Descriptive study with qualitative approach, carried
out in a Basic Health Unit, Fortaleza, Brazil, where practical activities of the Education
Program of Work for Health of the University of Fortaleza were performed. Fifty eight
service users were involved, following inclusion criteria: being present during the data
collection, age over 18, regardless of sex, and voluntary participation. Data collection
occurred in December 2009, through semi-structured interview. The data associated with
the identification of users were processed in Microsoft Office Excel 2007, being organized
statistically in table. Data related to qualitative aspects were analyzed according to the
technique of content analysis. Results: 56 (97%) were women, with ages ranging between 21
and 40 years, 34 (59%) were married and 53 (91%) are literate. On family income, 55 (95%)
received less than two minimum salaries per month. In order to facilitate understanding the
speech of users, these were evaluated from the perspective of two categories: knowledge about
embracement and satisfaction with embracement. Conclusion: Users have a limited view of
the significance and magnitude of the embracement to provide the care. Although satisfied
with the service, respondents report as negative aspects: the shortage of professionals, the
professional relationship with user impaired due to constant delays of the professional, and
the dehumanization of care.
Keywords
User Embracement; Family Health; Public Health; Primary Health Care; Humanization of Assistance
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USUÁRIO DA ESTRATÉGIA DE SAÚDE DA FAMÍLIA: CONHECIMENTO E SATISFAÇÃO SOBRE ACOLHIMENTO
de Sá, Saulo Lacerda Borges; Mattos, Raquel Rodrigues; Pinheiro, Vitor Lima; Pequeno, Lucianna Leite & Diógenes, Maria Albertina Rocha
Resumo
Objetivo: Analisar o conhecimento e a satisfação dos usuários de uma Unidade Básica de
Saúde acerca da estratégia do acolhimento. Métodos: Estudo descritivo com abordagem
qualitativa, realizado em uma Unidade Básica de Saúde, Fortaleza-CE, Brasil, onde eram
efetuadas as atividades práticas do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde da
Universidade de Fortaleza. Participaram 58 usuários do serviço, estabelecendo-se como
critérios de inclusão: estar presente no período da coleta de dados, idade acima de 18 anos,
independente do sexo, e a participação voluntária. A coleta de dados ocorreu em dezembro de
2009, por meio de entrevista semiestruturada. Os dados associados à identificação dos usuários
foram processados no Microsoft Office Excel 2007, sendo organizados estatisticamente em
tabela. Os dados relacionados aos aspectos qualitativos foram analisados conforme a técnica
de Análise de Conteúdo. Resultados: 56 (97%) eram mulheres, com faixa etária variando
entre 21 e 40 anos; 34 (59%) eram casadas; e 53 (91%) alfabetizadas. Sobre a renda familiar,
55 (95%) recebiam menos de dois salários mínimos por mês. Com o objetivo de facilitar
o entendimento das falas dos usuários, estas foram avaliadas sob a perspectiva de duas
categorias: conhecimento sobre acolhimento e satisfação com o acolhimento. Conclusão: Os
usuários têm uma visão limitada do que vem a ser o acolhimento e sua magnitude para prover
o cuidar. Apesar de satisfeitos com o atendimento, os entrevistados relatam como aspectos
negativos: a carência de profissionais; a relação profissional-usuário prejudicada, devido aos
constantes atrasos do profissional; e a desumanização no atendimento.
Palavras-chave
Acolhimento; Saúde da Família; Saúde Pública; Atenção Primária à Saúde; Humanização da Assistência
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