|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 104-112
|
Bioline Code: bh12088
Full paper language: Portuguese
Document type: Review Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 2s, 2012, pp. 104-112
en |
Community of practice as a collective way of learning and development of practices and knowledge of the family health strategy: a theoretical study
Ellery, Ana Ecilda Lima; Pontes, Ricardo José Soares & Loiola, Francisco Antonio
Abstract
Objective: Present and discuss the contribution of the concept of Community of Practice
(CP), while collective space of learning and development of knowledge and practice in
multidisciplinary teams of Family Health Strategy. Methods: Theoretical study through nonsystematic
literature reviews the theme of “Communities of Practice” in the work of social
researchers Jean Lave and Etienne Wenger, who developed this concept, completed with
studies on the same topic from the research in online databases. Results: A CP is characterized
by a group of people who forged and got engaged in a common project, sharing a repertoire,
which allowed communication between them. Several effects are attributed to the experience
of working together in a CP, such as the socialization of knowledge, the interprofessional
collaboration and the development of an environment conducive to reflective practice,
which facilitates the conflict mediation. The theory of CP requires a major change in the
conception of learning. Unlike theories that consider learning as resulting mainly from the
internal process of the person, as the cognitive, the CP’s theory conceives learning through
the angle of social participation. The inter-relationship developed by the CP influences the
learning process, negotiation of meaning and identity formation, which results from the
fact of belonging to the community and from the meaning attributed to the collaborative.
Conclusion: The formation of Community of Practice in Family Health Strategy can be a
device to facilitate the construction of interdisciplinary projects, expressed by the integration
of knowledge and interprofessional collaboration.
Keywords
Primary Health Care; Family Health; Interprofessional Relations
|
|
pt |
COMUNIDADE DE PRÁTICA ENQUANTO MODO COLETIVO DE APRENDIZAGEM E DESENVOLVIMENTO DE PRÁTICAS E SABERES NA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA: UM ESTUDO TEÓRICO
Ellery, Ana Ecilda Lima; Pontes, Ricardo José Soares & Loiola, Francisco Antonio
Resumo
Objetivo: Apresentar e discutir a contribuição do conceito de Comunidade de Prática (CP),
enquanto espaço coletivo de aprendizagem, desenvolvimento de saberes e práticas no interior
de equipes multiprofissionais da Estratégia de Saúde da Família (ESF). Métodos: Estudo
teórico, através de revisão bibliográfica não sistemática sobre a temática das “Comunidades
de Prática” na obra dos pesquisadores sociais, Jean Lave e Etienne Wenger, formuladores
deste conceito, complementando com estudos sobre a mesma temática, oriundos da busca em
bases de dados online. Resultados: Uma CP se caracteriza por um conjunto de pessoas que
pactuam um projeto em comum, engajam-se mutuamente neste, compartilhando um repertório
que permite a comunicação entre eles. Vários efeitos são atribuídos à experiência de trabalho
em comum no âmbito de uma CP, como a socialização de conhecimentos, a colaboração
interprofissional e o desenvolvimento de um ambiente propício à prática reflexiva, que
facilita a mediação de conflitos. A teoria das CP pressupõe uma mudança importante na
concepção de aprendizagem. Diferentemente de teorias que consideram a aprendizagem
como resultante, principalmente, de processos internos da pessoa, como a cognitiva, a teoria
da CP concebe a aprendizagem sobre o ângulo de uma participação social. As interrelações
desenvolvidas no interior das CP influenciam os processos de aprendizagem, de negociação
de sentido e de formação de identidades, que resulta do fato de pertencer à comunidade e
do significado atribuído ao trabalho compartilhado. Conclusões. A formação de CP na ESF
pode ser um dispositivo para facilitar a construção de projetos interprofissionais, expresso
pela integração de saberes e colaboração interprofissional.
Palavras-chave
Atenção Primária à Saúde; Saúde da Família; Relações Interprofissionais
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|