search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 1, 2013, pp. 117-127
Bioline Code: bh13030
Full paper language: Portuguese
Document type: Review Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 1, 2013, pp. 117-127

 pt ESCOLAS PROMOTORAS DA SAÚDE NA AMÉRICA LATINA: UMA REVISÃO DO PERÍODO 1996-2009
Afonso, Carmelinda Monteiro Costa; Tavares, Maria de Fátima Lobato & Luiza, Vera Lúcia

Resumo

Objetivo: Identificar e discutir a produção científica publicada em bases indexadas sobre Escolas Promotoras de Saúde na América Latina, através da compreensão do escopo das iniciativas relatadas de educação para a saúde nos programas ou intervenções. Métodos: Trata-se de um estudo de revisão que utilizou como bases indexadas de busca a LILACS, o MEDLINE e o SCOPUS; e, como termo principal de busca, Health Promoting School, seguido de Latin America. Foi contemplado o período de 1996 a 2009, pois, em 1996, completava-se dez anos da publicação da Carta de Ottawa e um ano do lançamento oficial da Iniciativa Regional de Escolas Promotoras de Saúde (IREPS) pela Organização Pan- Americana de Saúde (OPAS). Foram definidos critérios de inclusão e recuperados artigos em inglês, português e espanhol, além dos dados tratados em três matrizes de análise. Resultados: A aplicação das chaves de busca resultou em 2.429 documentos, reduzidos para 28 após a aplicação de filtro para Latin America, sobre os quais se aplicaram os demais critérios de inclusão, resultando em oito artigos. A maioria ressaltou a importância dos estudos de efetividade e metade focou na redução de alguma morbidade específica, sem a priorização dos eixos conceituais contidos na Carta de Ottawa. Conclusão: As publicações tratavam de verificar a efetividade das ações, analisar a coerência conceitual das práticas com os eixos da promoção da saúde ou verificar o processo de capacitação dos atores envolvidos. Houve predominância do uso de métodos qualitativos, envolvendo análise documental, entrevistas semi-estruturadas, grupo focal e observação participante. A intersetorialidade foi apontada como estratégia central na sustentabilidade das experiências.

Palavras-chave
Promoção da Saúde; Literatura de Revisão como Assunto; Educação em Saúde

 
 en Health promoting schools in Latin America: A review of the period 1996-2009
Afonso, Carmelinda Monteiro Costa; Tavares, Maria de Fátima Lobato & Luiza, Vera Lúcia

Abstract

Objective: To identify and discuss the scientific production on Health-Promoting Schools in Latin America published in indexed databases, by understanding the scope of the health education initiatives reported in the programs or interventions. Methods: This was a scientific literature review study, performed in LILACS, MEDLINE and SCOPUS databases, using as the main search term ‘Health Promoting School’, followed by ‘Latin America’. It covered the period from 1996 to 2009, situating the start point ten years after the publication of the Ottawa Charter and one year after the official launch of the Health-Promoting Schools Regional Initiative (Iniciativa Regional de Escolas Promotoras de Saúde - IREPS) by the Pan-American Health Organization (PAHO). Inclusion criteria were defined, articles were retrieved in English, Portuguese and Spanish, and data was processed in three arrays of analysis. Results: The application of search keys led to 2,429 documents, reduced to 28 after applying the filter for Latin America, on which the inclusion criteria were applied, resulting in eight articles. Most of them stressed the importance of effectiveness studies, and half focused on the reduction of some specific morbidity, without prioritization of the conceptual axes contained in the Ottawa Charter. Conclusion: The publications addressed mainly the effectiveness of the interventions, conceptual coherence between the interventions and the health promotion principles, and the education process of the actors involved. Qualitative approaches, including documentary analysis, semi-structured interviews, focal group and participant observation, were the predominant methodological procedures. Intersectorial coordination was pointed out as the main strategy for sustainability of the experiences.

Keywords
Health Promotion; Review Literature as Topic; Health Education

 
 es Escuelas promotoras de la salud en américa latina: una revisión del período 1996-2009
Afonso, Carmelinda Monteiro Costa; Tavares, Maria de Fátima Lobato & Luiza, Vera Lúcia

Resumen

Objetivos: Identificar y analizar la producción científica publicada en las bases de datos indexadas sobre las Escuelas Promotoras de la Salud en América Latina, mediante la comprensión de las iniciativas relacionadas con los programas o intervenciones de educación sanitaria. Métodos: Se trata de un estudio de revisión que empleó las bases de datos indexadas LILACS, MEDLINE y SCOPUS, y como término de búsqueda, Escuelas Promotoras de la Salud primaria, seguido de América Latina. El período analizado fue desde 1996 hasta 2009, puesto que en 1996, se cumplieron diez años después de la publicación de la Carta de Ottawa y un año del lanzamiento oficial de la Iniciativa Regional de Escuelas Promotoras de la Salud (IREPS) por la Organización Panamericana de la Salud (OPS). Fueron establecidos los criterios de inclusión y se recopilaron artículos en inglés, portugués y español, además de los datos tratados en tres matrices de análisis. Resultados: La aplicación de las claves de búsqueda dio como resultado 2.429 documentos, reducidos a 28 después de aplicar el filtro América Latina, en la que se aplicaron los demás criterios de inclusión, resultando un total de ocho artículos. La mayoría destacó la importancia del estudio de la eficacia y la mitad se centró en la reducción de alguna morbidad específica, sin priorizar ejes conceptuales contenidos en la Carta de Ottawa. Conclusión: Las publicaciones trataron de verificar la efectividad de las acciones, analizar la coherencia conceptual de las prácticas con los ejes de promoción de la salud o el proceso de capacitación de los actores involucrados. Hubo un uso predominante de los métodos cualitativos, que implica el análisis documental, entrevistas semi-estructuradas, grupos de discusión y observación participante. La comunicación de los sectores se identificó como una estrategia central en la sostenibilidad de las experiencias.

Palabras-clave
Promoción de la Salud; Literatura de Revisión como Asunto; Educación en Salud

 
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil