search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 1, 2013, pp. 139-145
Bioline Code: bh13034
Full paper language: Portuguese
Document type: Review Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 1, 2013, pp. 139-145

 en The teaching of self-care to ostomy patients and their families: an integrative review
Lenza, Nariman de Felício Bortucan; Sonobe, Helena Megumi; Buetto, Luciana Scatralhe; dos Santos, Marco Gimenes & de Lima, Mariza Silva

Abstract

Objectives: To characterize the national and international literature on the teaching of selfcare to bowel ostomates and their relatives. Methods: It is an integrative review, in LILACS and MEDLINE electronic databases, in the period from 1996 to 2006, with the keywords ‘teaching’, ‘ostomates’ and ‘nursing’. Results: The sample was composed of eight articles, which reported the importance of teaching strategies applied with patients and their families regarding self-care and management of the stoma and collectors, however, no study has brought specific and systematized teaching strategies. Conclusion: The analyzed literature has demonstrated the importance of teaching strategies addressing the issue of self-care for the ostomates, but expressed the lack of researches and publications on the implementation of contextualized actions and with appropriate language for these patients and their families.

Keywords
Teaching; Ostomates; Nursing

 
 pt O ENSINO DO AUTOCUIDADO AOS PACIENTES ESTOMIZADOS E SEUS FAMILIARES: UMA REVISÃO INTEGRATIVA
Lenza, Nariman de Felício Bortucan; Sonobe, Helena Megumi; Buetto, Luciana Scatralhe; dos Santos, Marco Gimenes & de Lima, Mariza Silva

Resumo

Objetivos: Caracterizar a literatura nacional e internacional sobre o ensino do autocuidado a pacientes estomizados intestinais e seus familiares. Métodos: Trata-se de uma revisão integrativa nas bases de dados eletrônicas LILACS e MEDLINE, no período de 1996 a 2006, com as palavras-chave “ensino”, “ostomizados” e “enfermagem”. Resultados: A amostra foi composta por oito artigos, os quais relataram a importância de estratégias de ensino aos pacientes e familiares sobre o autocuidado com o estoma e equipamentos coletores, porém, nenhum estudo trouxe estratégias de ensino específicas e sistematizadas. Conclusão: A literatura analisada demonstrou a importância das estratégias de ensino sobre o autocuidado do paciente estomizado, entretanto, expressou a escassez de pesquisas e publicações sobre a implementação de ações contextualizadas e com linguagem adequada aos pacientes e seus familiares.

Palavras-chave
Ensino; Ostomizados; Enfermagem

 
 es La enseñanza de auto cuidado para los pacientes ostomizados y sus familias: una revisión integradora
Lenza, Nariman de Felício Bortucan; Sonobe, Helena Megumi; Buetto, Luciana Scatralhe; dos Santos, Marco Gimenes & de Lima, Mariza Silva

Resumen

Objetivos: Caracterizar la literatura nacional e internacional sobre la enseñanza de autocuidado para pacientes ostomizados intestinales y a sus familias. Métodos: Se trata de una revisión integradora en las bases de datos electrónicas MEDLINE y LILACS en el periodo 1996-2006, utilizando las palabras clave “escuela”, “ostomizados” y “enfermería”. Resultados: La muestra estuvo compuesta por ocho artículos, los cuales mostraron la importancia de las estrategias de enseñanza a los pacientes y familiares sobre el autocuidado con el orificio y el equipo de recolección, sin embargo, ningún estudio ha mostrado estrategias de enseñanza específicas y sistematizadas. Conclusión: La revisión de la literatura demostró la importancia de la enseñanza de estrategias de autocuidado en los pacientes ostomizados, sin embargo, mostró la falta de investigaciones y publicaciones sobre la implementación de acciones en el contexto y con un lenguaje apropiado para los pacientes y sus familias.

Palabras-clave
Enseñanza; Estomas Quirúrgicos; Enfermería

 
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil