search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 3, 2013, pp. 380-388
Bioline Code: bh13097
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 3, 2013, pp. 380-388

 en PROMOTING HEALTHY BEHAVIORS IN PRESCHOOLERS
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra

Abstract

Objective: To analyze the perception of education professionals regarding self-care behaviors displayed by preschoolers from the implementation of an education extension project as well as understand their difficulties in teaching self-care measures, assess their satisfaction with working conditions and the implementation of the education extension project.
Methods:This is a descriptive, qualitative cross-sectional study conducted from September to December 2009 at the day care center “Children’s House” in Petrolina, PE. A semi-structured interview was performed with eight professionals of the day care center. Data were analyzed using content analysis with emerging themes that were interpreted based on the literature concerning the theme.
Results: Respondents highlighted the change in children’s behavior relating to nutrition, oral and body hygiene; however, professionals lack skills and competencies to develop such actions.
Conclusion: The respondents highlighted the change in children’s behavior regarding self-care measures, evidencing their satisfaction; however, it was verified that they lack skills and competencies.

Keywords
Health promotion; Health Education; Child, Presschool

 
 pt Promoção de comportamentos saudáveis em pré-escolares
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra

Resumo

Objetivo: Analisar a percepção de profissionais do ensino quanto aos comportamentos de autocuidado apresentados por pré-escolares a partir da implantação de um projeto de extensão, apreender as dificuldades desses profissionais no ensino de medidas de autocuidado e apreciar sua satisfação com as condições de trabalho e com a implantação do projeto de extensão.
Métodos: Pesquisa descritiva, transversal, com abordagem qualitativa, realizada de setembro a dezembro de 2009, na Creche Casa da Criança, em Petrolina-PE. Utilizou-se entrevista semiestruturada com oito profissionais da creche. Os dados foram avaliados através da análise de conteúdo, emergindo categorias temáticas, interpretadas à luz da literatura pertinente ao tema.
Resultados: Os entrevistados destacaram a mudança de comportamento das crianças no que diz respeito à alimentação, higiene bucal e corporal, no entanto, compreendeu-se a falta de habilidades e competências dos profissionais em desenvolverem tais ações.
Conclusão: Os profissionais destacaram mudança de comportamento no tocante às medidas de autocuidado pelas crianças, ficando evidente a satisfação deles; entretanto, verificou-se sua falta de habilidades e competências.

Palavras-chave
Promoção da Saúde; Educação em Saúde; Pré-escolar

 
 es Promoción de conductas saludables en prescolares
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra

Resumen

Objetivo: Analizar la percepción de profesionales de la educación respecto a las conductas de autocuidado presentados por preescolares con la implantación de un proyecto de extensión, aprehender sus dificultades para la enseñanza de medidas de auto cuidado y apreciar su satisfacción con las condiciones de trabajo y la implantación del proyecto de extensión.
Métodos: Investigación descriptiva, trasversal, con abordaje cualitativo realizada entre septiembre y diciembre de 2009 en la Guardería “Casa del Niño” en Petrolina, PE. Se utilizó la entrevista semi-estructurada con ocho profesionales de la guardería. Los datos fueron analizados a través del análisis de contenido, surgiendo categorías temáticas que fueron interpretadas a la luz de la literatura pertinente al tema.
Resultados: Los entrevistados destacaron cambios de conductas de los niños para la alimentación, higiene corporal y de la boca, sin embargo, se constató la falta de habilidades y competencias de esos profesionales para desarrollar esas acciones.
Conclusión: Los profesionales destacaron el cambio de conductas para las medidas de auto cuidado de parte de los niños quedándose evidente su satisfacción, sin embargo, se verificó su falta de habilidades y competencias.

Palabras-clave
Promoción de la Salud; Educación en Salud; Preescolar

 
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil