|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 3, 2013, pp. 387-395
|
Bioline Code: bh13098
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 3, 2013, pp. 387-395
en |
Promoting healthy behaviors in preschoolers
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra
Abstract
Objective: To analyze the perception of education professionals regarding self-care
behaviors displayed by preschoolers from the implementation of an education extension
project as well as understand their difficulties in teaching self-care measures, assess their
satisfaction with working conditions and the implementation of the education extension
project. Methods: This is a descriptive, qualitative cross-sectional study conducted from
September to December 2009 at the day care center “Children’s House” in Petrolina, PE.
A semi-structured interview was performed with eight professionals of the day care center.
Data were analyzed using content analysis with emerging themes that were interpreted based
on the literature concerning the theme. Results: Respondents highlighted the change in
children’s behavior relating to nutrition, oral and body hygiene; however, professionals lack
skills and competencies to develop such actions. Conclusion: The respondents highlighted
the change in children’s behavior regarding self-care measures, evidencing their satisfaction;
however, it was verified that they lack skills and competencies.
Keywords
Health promotion; Health Education; Child, Preschool
|
|
pt |
PROMOÇÃO DE COMPORTAMENTOS SAUDÁVEIS EM PRÉ-ESCOLARES
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra
Resumo
Objetivo: Analisar a percepção de profissionais do ensino quanto aos comportamentos
de autocuidado apresentados por pré-escolares a partir da implantação de um projeto de
extensão, apreender as dificuldades desses profissionais no ensino de medidas de autocuidado
e apreciar sua satisfação com as condições de trabalho e com a implantação do projeto de
extensão. Métodos: Pesquisa descritiva, transversal, com abordagem qualitativa, realizada
de setembro a dezembro de 2009, na Creche Casa da Criança, em Petrolina-PE. Utilizou-se
entrevista semiestruturada com oito profissionais da creche. Os dados foram avaliados através
da análise de conteúdo, emergindo categorias temáticas, interpretadas à luz da literatura
pertinente ao tema. Resultados: Os entrevistados destacaram a mudança de comportamento
das crianças no que diz respeito à alimentação, higiene bucal e corporal, no entanto,
compreendeu-se a falta de habilidades e competências dos profissionais em desenvolverem
tais ações. Conclusão: Os profissionais destacaram mudança de comportamento no tocante
às medidas de autocuidado pelas crianças, ficando evidente a satisfação deles; entretanto,
verificou-se sua falta de habilidades e competências.
Palavras-chave
Promoção da Saúde; Educação em Saúde; Pré-escolar
|
|
es |
Promoción de conductas saludables en preescolares
de Souza, Manoel Messias Alves; Enumo, Sônia Regina Fiorim; de Paula, Kely Maria Pereira; de Souza, Rosangela Vieira; Bezerra, Rosyaline da Silva & Mendes, Katarina Bezerra
Resumen
Objetivo: Analizar la percepción de profesionales de la educación respecto a las conductas de
autocuidado presentados por preescolares con la implantación de un proyecto de extensión,
aprehender sus dificultades para la enseñanza de medidas de auto cuidado y apreciar su
satisfacción con las condiciones de trabajo y la implantación del proyecto de extensión.
Métodos: Investigación descriptiva, trasversal, con abordaje cualitativo realizada entre
septiembre y diciembre de 2009 en la Guardería “Casa del Niño” en Petrolina, PE. Se utilizó
la entrevista semi-estructurada con ocho profesionales de la guardería. Los datos fueron
analizados a través del análisis de contenido, surgiendo categorías temáticas que fueron
interpretadas a la luz de la literatura pertinente al tema. Resultados: Los entrevistados destacaron cambios de conductas de los niños para la alimentación,
higiene corporal y de la boca, sin embargo, se constató la falta de
habilidades y competencias de esos profesionales para desarrollar
esas acciones. Conclusión: Los profesionales destacaron el
cambio de conductas para las medidas de auto cuidado de parte
de los niños quedándose evidente su satisfacción, sin embargo, se
verificó su falta de habilidades y competencias.
Palabras-clave
Promoción de la Salud; Educación en Salud; Preescolar
|
|
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|