search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 2, 2014, pp. 276-282
Bioline Code: bh14073
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 2, 2014, pp. 276-282

 en Teachers’ perceptions of teaching work and repercussions on their health
Meira, Thiago Raphael Martins; Cardoso, Jefferson Paixão; Vilela, Alba Benemérita Alves; Amorim, Camila Rego; Rocha, Saulo Vasconcelos; Andrade, Ariane Nepomuceno & Freire, Daíla Santos

Abstract

Objective: To analyze teachers’ perceptions of the teaching work and the repercussions on their health.Methods: Qualitative study conducted with twelve teachers from public schools of a municipality of Bahia. Data were collected between October 2011 and January 2012 using focus group. Data were analyzed and interpreted using the Content Analysis Technique resulting into three thematic categories: Needs for changes in the work environment; Factors influencing the teacher’s health; Consequence of the teaching work on their health. Results:It was verified that teachers need assistance for their health and familiar arch with public policies aimed at disease prevention. They reflect that the teaching work is demanding and requires discipline in the classroom but is undervalued, which contributes to the development of musculoskeletal and emotional disorders. Multiple job factors and lifestyle have consequences on teachers’ health, changing their quality of life.Conclusion:This study allowed to assess the teaching scenario, characterized by a high demand of activities, physical and mental overload and professional undervaluation. The development of intervention strategies and the evaluation of its applicability are needed to improve teachers’ the quality of life.

Keywords
Faculty; Occupational Health; Perception; Public health

 
 pt PERCEPÇÕES DE PROFESSORES SOBRE TRABALHO DOCENTE E REPERCUSSÕES SOBRE SUA SAÚDE
Meira, Thiago Raphael Martins; Cardoso, Jefferson Paixão; Vilela, Alba Benemérita Alves; Amorim, Camila Rego; Rocha, Saulo Vasconcelos; Andrade, Ariane Nepomuceno & Freire, Daíla Santos

Resumo

Objetivo: Analisar as percepções de professores sobre o trabalho docente e as repercussões em sua saúde. Métodos: Estudo de natureza qualitativa constituído por doze docentes da rede estadual de ensino de um município da Bahia-BR. A coleta de dados ocorreu entre os meses de outubro de 2011 e janeiro de 2012, através de grupo focal. Para análise e interpretação dos dados utilizou-se a Técnica de Análise de Conteúdo, emergindo três categorias temáticas: Necessidades de mudança no ambiente de trabalho; Fatores que influenciam na saúde do professor; Consequência do trabalho docente em sua saúde. Resultados: Observa-se que os docentes necessitam de assistência para sua saúde e arco familiar, com políticas públicas visando à prevenção de agravos. Refletem que o trabalho docente apresenta uma alta demanda, aliado à disciplina em sala de aula e desvalorização profissional, que contribuem para o surgimento de distúrbios musculoesqueléticos e emocionais. Múltiplos fatores do trabalho e os hábitos de vida repercutem na saúde docente, modificando sua qualidade de vida. Conclusão: O estudo possibilitou investigar um cenário docente caracterizado pela alta demanda da atividade, aliados a sobrecarga física e mental e desvalorização profissional. O desenvolvimento de estratégias de intervenção e avaliação de sua aplicabilidade é necessário para melhoria da qualidade de vida de professores.

Palavras-chave
Docentes; Saúde do trabalhador; Percepção; Saúde Pública

 
 es Percepciones de profesores sobre el trabajo docente y sus repercusiones en la salud
Meira, Thiago Raphael Martins; Cardoso, Jefferson Paixão; Vilela, Alba Benemérita Alves; Amorim, Camila Rego; Rocha, Saulo Vasconcelos; Andrade, Ariane Nepomuceno & Freire, Daíla Santos

Resumen

Objetivo:Analizar las percepciones de profesores sobre el trabajo docente y las repercusiones en su salud. Métodos: Estudio de naturaleza cualitativa constituido de doce docentes de la red estadual de enseñanza de un municipio de Bahía-BR. La recogida de datos se dio entre los meses de octubre de 2011 y enero de 2012 a través de grupo focal. Para el análisis e interpretación de los datos se utilizó de la Técnica de Análisis de Contenido del cual surgió tres categorías temáticas: Necesidades de cambio en el ambiente de trabajo; Factores que influyen en la salud del profesor; Consecuencia del trabajo docente en la salud.Resultados: Se observa que los docentes necesitan asistencia en salud y familiar con políticas públicas para la prevención de enfermedades. Los mismos reflejan que el trabajo docente presenta elevada demanda asociada a la asignatura en clase y desvalorización profesional que contribuyen para la aparición de disturbios muscuesqueleticos y emocionales. Múltiplos factores del trabajo y los hábitos de vida hacen repercutir en la salud del docente cambiando su calidad de vida.Conclusión: El estudio permitió investigar un escenario docente caracterizado por la elevada demanda de actividad asociado a la sobrecarga física y mental y desvalorización profesional. Es necesario el desarrollo de estrategias de intervención y evaluación de su aplicabilidad para la mejoría de la calidad de vida de profesores.

Palabras-clave
Docentes; Salud Laboral; Percepción; Salud Pública

 
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil