search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 3, 2014, pp. 398-405
Bioline Code: bh14104
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 3, 2014, pp. 398-405

 pt Efetividade de website de educação em saúde bucal para adolescentes
de Almeida Figueiredo, Priscilla Bittencourt; de Souza, Marina Vieira; Ota, Tâmara Melo Nunes & Ribeiro, Breno Bevilaqua e Silva

Resumo

Objetivo: Avaliar a efetividade de um website desenvolvido como ferramenta de educação em saúde bucal para adolescentes. Métodos: Estudo experimental realizado no município de Belém-PA, no período entre agosto e novembro de 2012, com amostra composta por 160 adolescentes na faixa etária de 11 a 15 anos, de escola pública e particular. Formaramse dois grupos, sendo um experimental com participação em atividade educativa e acesso a um website de informações sobre saúde bucal para adolescentes; e o controle com palestras contendo a mesma temática. Os dados foram coletados por meio de questionários autoadministrados e, depois da ação educativa, foram verificados a partir de Teste Quiquadrado, Análise de Variância e Teste de Tukey. Resultados: Observou-se que os escolares, de ambos os grupos, após as atividades educativas, obtiveram um bom conhecimento acerca das questões sobre cárie e etiologia do câncer bucal, tendo os escolares do grupo experimental apresentado melhor desempenho sobre esses temas. A maioria (n=122; 76,25%) dos escolares participantes da pesquisa nunca havia realizado o autoexame bucal e não possuía conhecimento adequado sobre doença periodontal. Conclusão: Os dois métodos educativos fizeram com que houvesse uma mudança nos conhecimentos adquiridos pelos adolescentes, o que se reflete na quantidade de respostas acertadas por eles. Porém, como pode ser constatado, o grupo experimental obteve melhor desempenho após o acesso ao website, mostrando sua real efetividade.

Palavras-chave
Educação em Saúde Bucal; Saúde do Adolescente; Hebiatria.

 
 en EFFECTIVENESS OF AN EDUCATIONAL WEBSITE ON ORAL HEALTH FOR ADOLESCENTS
de Almeida Figueiredo, Priscilla Bittencourt; de Souza, Marina Vieira; Ota, Tâmara Melo Nunes & Ribeiro, Breno Bevilaqua e Silva

Abstract

Objective: To evaluate the effectiveness of a website developed as an educational tool on oral health for adolescents. Methods: Experimental study developed in the city of Belem, Para, in the period between August and November 2012, with sample consisting of 160 adolescents ranging from 11 to 15 years old, attending public or private schools. Two groups were formed, the intervention one, with participation in educational activity and access to a website with information on oral health for adolescents; and the control group, with talks on the same topic. Data was collected using two self-administered questionnaires and, after the educational intervention, were assessed using Chi-square test, Analysis of Variance and Tukey’s test. Results: After the educational activities, students from both groups presented good knowledge about issues related to dental caries and etiology of oral cancer, having the experimental group presented a better performance on these topics. Most of the students (n=122; 76.25%) participants in this survey had never held the oral self-examination and did not have adequate knowledge about periodontal disease. Conclusion: Both educational method led to a change in the knowledge acquired by the adolescents, which was reflected in the number of correct answers they gave. As it can be seen, however, the intervention group attained better performance after access to the website, showing its effectiveness.

Keywords
Dental Health Education; Adolescent Health; Adolescent Medicine

 
 es La efectividad de website de educación en la salud bucal de adolescentes
de Almeida Figueiredo, Priscilla Bittencourt; de Souza, Marina Vieira; Ota, Tâmara Melo Nunes & Ribeiro, Breno Bevilaqua e Silva

Resumen

Objetivo: Evaluar la efectividad de un website desarrollado como herramienta de educación en salud bucal de adolescentes. Métodos: Estudio experimental realizado en el municipio de Belém-PA, entre agosto y noviembre de 2012, con una muestra de 160 adolescentes entre los 11 y 15 años, de escuela pública y privada. Dos grupos, siendo uno experimental con participación en actividad educativa y acceso a um website de informaciones sobre la salud bucal de adolescentes; y el grupo control con ponencias de la misma temática. Fueron recogidos datos a través de cuestionarios auto-administrados tras la acción educativa. Los mismos fueron analizados con la prueba del Chi-cuadrado, Análisis de la Varianza y la Prueba de Tukey. Resultados: Se observó que los escolares de ambos los grupos tenían un buen conocimiento sobre caries y etiología del cáncer bucal tras las actividades educativas, siendo el grupo experimental el que presentó mejor desempeño sobre estos temas. La mayoría (n=122; 76,25%) de los escolares participantes de la investigación nunca habían realizado el autoexamen bucal y no tenían el conocimiento adecuado sobre enfermedad periodontal. Conclusión: Los dos métodos educativos generaron cambios en los conocimientos adquiridos de los adolescentes lo que se refleja en la cantidad de respuestas correctas de su parte. Sin embargo, como se pudo ver, el grupo experimental tuvo mejor desempeño tras el acceso al website, señalando su real efectividad.

Palabras-clave
Educación en Salud Dental; Salud del Adolescente; Medicina del Adolescente.

 
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil