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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 439-444
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Bioline Code: bh14116
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 439-444
es |
Desempeño psicomotor de niños preescolares
Borges, Arleciane Emilia de Azevêdo; Mendes, Luciana Moura & Clementino, Adriana Carla Costa Ribeiro
Resumen
Objetivo: Evaluar el desempeño psicomotor de niños
preescolares de 5 años de edad a través de la utilización de una
escala validada. Métodos: Estudio prospectivo y observacional
de abordaje deductiva con procedimiento descriptivo y estadístico
a través de una evaluación psicomotora de 30 niños matriculados
en un Centro de Referencia en Educación Infantil (CREI) de João
Pessoa-PB, en 2011, utilizando una escala de desarrollo validada
y adaptada. Los datos fueron analizados utilizando el Software
SPSS 16.0. Resultados: Se notó en las áreas de adquisición
que los evaluados alcanzaron 21 (89,4%) puntos de los 24 de
la motricidad, 10 (84,7%) de los 12 puntos de la maduración
socioemocional, 16 (75,3%) de los 21 puntos de la visomotricidad
y 11 (71,3%) de los 15 puntos de la audición-lenguaje hablada,
caracterizando la área más perjudicada de la psicomotricidad.
Conclusión:Los hallazgos del estudio demuestran déficits en
todas las perspectivas psicomotoras evaluadas lo que indica un
desempeño psicomotor no satisfactorio con la edad cronológica
con énfasis para las dificultades de adquisición de la audiciónlenguaje
hablada, los ejercicios de lateralización definida y la
realización de las actividades de socialización.
Palabras-clave
Actividad Motora; Evaluación en Salud; Desarrollo Infantil
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en |
PSYCHOMOTOR PERFORMANCE OF PRESCHOOL CHILDREN
Borges, Arleciane Emilia de Azevêdo; Mendes, Luciana Moura & Clementino, Adriana Carla Costa Ribeiro
Abstract
Objective: This study aims to evaluate the psychomotor performance of 5 years old
preschool children using a validated scale. Methods: Prospective and observational study
that used a deductive approach with descriptive and statistical procedures, which performed
a psychomotor evaluation in 30 children who are enrolled in a Reference Center for Early
Childhood Education (CREI) in João Pessoa - PB in 2011 using an adapted and validated
development scale. Data were analyzed using SPSS 16.0 software. Results: It has been
observed in the acquisition areas that the evaluated children have reached 21 (89.4%) in a
score of 24 for motor skills, 10 (84.7%) in a score of 12 for socio-emotional development,
16 (75.3%) in a score of 21 for visual-motor skills and 11 (71.3%) in a score of 15 for
hearing and speaking skills, featuring the most affected area of psychomotor development.
Conclusion: This study have shown deficits in all evaluated psychomotor perspectives,
indicating an unsatisfactory psychomotor development regarding the age, highlighting the
difficulties in the acquisition of hearing and speaking skills, in the defined lateralization
exercises and in the performance of socialization activities.
Keywords
Motor Activity; Health Evaluation; Child Development
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pt |
Desempenho psicomotor de crianças pré-escolares
Borges, Arleciane Emilia de Azevêdo; Mendes, Luciana Moura & Clementino, Adriana Carla Costa Ribeiro
Resumo
Objetivo: Avaliar o desempenho psicomotor em crianças pré-escolares com 5 anos de idade
mediante a utilização de uma escala validada. Métodos: Estudo prospectivo e observacional,
de abordagem dedutiva com procedimento descritivo e estatístico, o qual realizou avaliação
psicomotora em 30 crianças matriculadas em um Centro de Referência em Educação Infantil
(CREI) de João Pessoa-PB, em 2011, utilizando-se uma escala de desenvolvimento validada
e adaptada. Os dados foram analisados utilizando-se o software SPSS 16.0. Resultados:
Notou-se nas áreas de aquisição que os avaliados atingiram 21 (89,4%) dos 24 pontos
da motricidade, 10 (84,7%) dos 12 pontos da maturação socioemocional, 16 (75,3%) dos
21 pontos da visomotricidade, e 11 (71,3%) dos 15 pontos da audição-linguagem falada,
caracterizando a área mais comprometida da psicomotricidade. Conclusão:Os achados
do estudo demonstraram déficits em todas as perspectivas psicomotoras avaliadas,
indicando desempenho psicomotor não satisfatório com a idade cronológica, com ênfase
nas dificuldades de aquisição da audição-linguagem falada, nos exercícios de lateralização
definida e na realização de atividades de socialização.
Palavras-chave
Atividade Motora; Avaliação em Saúde; Desenvolvimento Infantil
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