|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 485-494
|
Bioline Code: bh14128
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 485-494
en |
PERCEPTION AND USE OF HEALTH EDUCATION FOR RATIONAL USE OF DRUGS BY PHYSICIANS
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues
Abstract
Objective: To understand the perception and utilization of health education for the
rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare. Methods:
Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians
of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was
analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their
subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception
of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education
in rational medicines use. Results: The results showed that the physicians’ perception of the
concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease,
the drug, and to the patient and community. Conclusion: The use of health education by the
physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technicalscientific
knowledge.
Keywords
Health Education; Drug Utilization; Family Health; Qualitative Research
|
|
pt |
Percepção e utilização da educação em saúde para o uso racional de medicamentos por médicos
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues
Resumo
Objetivo:Compreender a percepção e utilização da educação em saúde para o uso
racional de medicamentos (URM) pelos médicos inseridos na atenção primária em saúde.
Métodos: Tratou-se de pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada em 2011,
com sete médicos da Estratégia de Saúde da Família, por meio de entrevista individual
semiestruturada. Dados foram analisados pela técnica de análise do conteúdo, emergindo
três categorias temáticas e suas subcategorias: percepção do conceito de uso racional de
medicamentos de forma parcial; percepção do conceito de educação em saúde de forma
parcial; não valorização da potencialidade da utilização da educação em saúde no uso
racional de medicamento.Resultados: Os resultados evidenciaram que a percepção
dos médicos é fragmentada e dividida em conceitos relacionados aos profissionais, à
enfermidade, ao medicamento e ao paciente e comunidade.Conclusão: A utilização da
educação em saúde pelos médicos prioriza o modelo tradicional de educação em saúde,
privilegiando a transmissão do conhecimento técnico-científico.
Palavras-chave
Educação em Saúde; Uso de Medicamentos; Saúde da Família; Pesquisa Qualitativa
|
|
es |
Percepción y utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamentos por los médicos
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues
Resumen
Objetivo:Comprender la percepción y utilización de la educación para la salud en el
uso racional de medicamentos (URM) por los médicos de la atención primaria en salud.
Métodos: Se trató de una investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria realizada en
2011 con siete médicos de la Salud de la Familia a través de una entrevista semiestructurada
individual. Los datos fueron analizados con la técnica de análisis de contenido, surgiendo
tres categorías temáticas y sus subcategorías: la percepción del concepto de uso racional de
medicamentos de forma parcial; la percepción del concepto de educación para la salud de forma parcial; la no valoración de la potencialidad de la utilización
de la educación para la salud en el uso racional de medicamento.
Resultados:Los resultados evidenciaron que la percepción de los
médicos está fragmentada y dividida en conceptos relacionados a
los profesionales, la enfermedad, los medicamentos, al paciente y
la comunidad. Conclusión: La utilización de la educación para
la salud por los médicos prioriza el modelo tradicional de la
educación en salud favoreciendo la transmisión del conocimiento
técnico-científico.
Palabras-clave
Educación en Salud; Utilización de Medicamentos; Salud de la Familia; Investigación Cualitativa
|
|
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|