|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 513-517
|
Bioline Code: bh14133
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 513-517
en |
HEALTH EDUCATION ON VULVOVAGINITIS FOR WOMEN SEEN AT A FAMILY HEALTH CENTER
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz
Abstract
Objective: To develop educational activities, aiming at the construction of knowledge about
vulvovaginitis, identifying the knowledge acquired and the desire for attitude change after
the activities. Methods: A qualitative descriptive research, held at Maria Adeodato Family
Health Center (FHC) in the city of Sobral, Ceará, in the period from March to May 2013. Ten
educational activities regarding vulvovaginitis were performed with women seen at the FHC,
addressing different topics. Every action was divided into three phases: diagnosis of prior
knowledge, educational activities with the subject to be covered, and afterwards evaluation.
Data was collected through semi-structured interview, for the participant’s identification, and
focal group, for the diagnostic and evaluation phases, and content analysis was performed
using thematic categories. Results: The research comprised 8 participants, aged between 48
and 55 years, with schooling ranging from the first year of primary education to complete
primary education, mostly single, having a minimum of 5 children, and the participants did not
undergo the gynecological exam frequently. The generated analysis categories were described
as ‘women’s knowledge of the body (genitals) and their intimate hygiene’, ‘prevention and
control of vulvovaginitides’ and ‘women’s perception about gynecological exam’. It was
evidenced that the study participants ignored the terminology ‘vulvovaginitis’ as well as
the disease signs, symptoms, and means of transmission, or just had a brief knowledge of
the subject. Conclusion: After the educational activities, the study identified knowledge
acquirement by the participants and expressions indicating the desire for changing.
Keywords
Vulvovaginitis; Gynecological Examination; Health Education
|
|
pt |
Educação em saúde sobre vulvovaginites para mulheres atendidas em um centro de saúde da família
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz
Resumo
Objetivo: Desenvolver ações educativas, visando à construção de conhecimento acerca das
vulvovaginites, identificando o conhecimento adquirido e o desejo de mudança de atitude
após as ações. Métodos: Pesquisa descritiva e qualitativa, realizada no Centro de Saúde
da Família (CSF) Maria Adeodato, no município de Sobral-CE, no período de março a
maio de 2013. Realizaram-se 10 ações educativas sobre vulvovaginites com mulheres
atendidas no CSF, sendo abordadas temáticas diferentes. Cada ação foi estruturada em
três momentos: diagnóstico do conhecimento prévio, ação educativa com o conteúdo a ser
trabalhado e avaliação após a intervenção. A coleta de informações ocorreu por meio de
entrevista semiestruturada, para identificação das participantes, e grupo focal, para as
etapas de diagnóstico e avaliação, sendo os conteúdos analisados por meio de categorias
temáticas. Resultados: Foram contempladas oito participantes, com idade entre 48 e 55
anos, escolaridade entre 1º ano do ensino fundamental e fundamental completo, a maioria
solteira, com no mínimo cinco filhos, e que não realizavam o exame ginecológico com
frequência. As categorias de análise geradas foram denominadas de “conhecimento das
mulheres sobre o corpo e a sua higiene íntima”, “prevenção e controle de vulvovaginites”
e “percepção das mulheres sobre exame ginecológico”. Percebeu-se que as participantes
do estudo desconheciam a terminologia “vulvovaginite”, bem como sinais, sintomas e
meios de transmissão da doença, ou tinham apenas um breve conhecimento sobre o assunto.
Conclusão:Após as ações educativas, identificou-se a aquisição de conhecimento pelas
participantes e expressões que indicaram o desejo de mudança.
Palavras-chave
Vulvovaginite; Exame Ginecológico; Educação em Saúde
|
|
es |
Educación para la salud sobre vulvovaginitis en mujeres asistidas en un centro de salud de la familia
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz
Resumen
Objetivo:Desarrollar acciones educativas para la construcción
del conocimiento sobre las vulvovaginitis, identificando el
conocimiento adquirido y el deseo de cambio de actitud después
de las acciones. Métodos:Investigación descriptiva y cualitativa
realizada en el Centro de Salud de la Familia (CSF) Maria
Adeodato en el municipio de Sobral-CE entre marzo y mayo de
2013. Se realizaron 10 acciones educativas sobre vulvovaginitis
en mujeres asistidas en el CSF donde se han trabajado distintas
temáticas. Cada acción fue estructurada en tres momentos:
diagnóstico del conocimiento previo, acción educativa con el
contenido a ser trabajado y evaluación después de la intervención.
La recogida de las informaciones se dio a través de entrevista
semi-estructurada para identificación de las participantes y
grupo focal para las fases de diagnóstico y evaluación con sus
contenidos analizados en categorías temáticas. Resultados:
Ocho participantes con edad entre 48 y 55 años, escolaridad en
el primer año de la educación primaria y educación primaria
completa, la mayoría soltera con un mínimo de cinco hijos y
que no realizaban el examen ginecológico con frecuencia. Las
categorías de análisis fueron: “conocimiento de las mujeres
sobre el cuerpo y su higiene íntima”, “prevención y control de
vulvovaginitis” y “percepción de las mujeres sobre el examen
ginecológico”. Se percibió que las participantes del estudio no
conocían la terminología “vulvovaginitis”, así como los síntomas
y las formas de transmisión de la enfermedad o sabían poco del
asunto. Conclusión: Después de las acciones educativas, se
identificó la adquisición del conocimiento de las participantes y
expresiones que sugieren el deseo de cambio.
Palabras-clave
Vulvovaginitis; Examen Ginecológico; Educación en Salud
|
|
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|