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Ciência Florestal
Centro de Pesquisas Florestais - CEPEF, Departamento de Ciências Florestais - DCFL, Programa de Pós Graduação em Engenharia Florestal - PPGEF
ISSN: 0103-9954 EISSN: 0103-9954
Vol. 15, No. 4, 2005, pp. 403-409
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Bioline Code: cf05039
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Ciência Florestal, Vol. 15, No. 4, 2005, pp. 403-409
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Determinação da Rota Ótima de Transporte com Auxílio de um Sistema de Informação Geográfica
de Oliveira Filho, Paulo Costa; da Silva Lopes, Eduardo; Magraf, Wagner & Disperati, Attilio Antonio
Resumo
O objetivo deste trabalho foi realizar uma análise comparativa entre os critérios de desempenho operacional do veículo e a menor distância na determinação da rota ótima no transporte florestal rodoviário, com auxílio de um sistema de informações geográficas. Inicialmente, foram realizadas a vetorização e a classificação de uma rede de estradas em uma empresa florestal. Em seguida, com auxílio do software Spring, versão 4.0, realizaram oito simulações de rota ótima de transporte, partindo-se de diferentes pontos locados ao acaso na área de estudo para um único destino. Os resultados indicaram que não houve diferença significativa na produtividade e no custo do transporte florestal entre os critérios analisados. Por outro lado, os resultados mostraram que o desempenho operacional foi o critério mais eficiente na determinação da rota ótima de transporte, comprovando a teoria de que nem sempre a menor distância é a mais econômica.
Palavras-chave
Transporte florestal; sistema de informação geográfica; rota ótima; custos de transporte.
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Determination of the Best Route of Transport with Aid of a Geographic Information System
de Oliveira Filho, Paulo Costa; da Silva Lopes, Eduardo; Magraf, Wagner & Disperati, Attilio Antonio
Abstract
The objective of this work was to make a comparative analysis between the criteria of vehicle operational performance and lesser distance in the determination of the ideal route of forest road transportation, with aid of a geographic information system. Initially it was carried out the vector acquisition and the classification of a net of roads in a forest company. Subsequently, with aid of Spring software, version 4.0, there were conducted eight simulation of ideal route of transport, starting at different points romdomly located in the area of study and with a single destination. The results indicated that there is no significant difference of productivity and cost of transportation among the analyzed criteria. On the other hand, the results showed that the operational performance was the criteria most efficient in the determination of the ideal route of transport, proving the theory that not always the lesser distance is the most economic choice.
Keywords
Forest transportation; geographic information system; ideal route; cost of transport.
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